Beeld: Murk Feitsma

De Septimius Awards 2024: Een gesprek over inclusie & diversiteit in de filmindustrie

Datum

Geschreven op 26 augustus 2024
Aangepast op 26 augustus 2024

Op 19 augustus organiseerden de Septimius Awards een paneldiscussie over diversiteit in de industrie. Dit jaar namen verschillende Oscarwinnaars en andere vooraanstaande professionals uit de sector deel aan het panel. ZWART was hierbij aanwezig.

Datum

Geschreven op 26 augustus 2024
Aangepast op 26 augustus 2024

Tags

Septimius Awards

De Septimius Awards is een prestigieuze prijsuitreiking die zich richt op het ontdekken en ondersteunen van nieuw, onafhankelijk talent in de filmindustrie. De ceremonie erkent innovatieve en baanbrekende films en brengt alle aspecten van filmmaken en verhalen vertellen samen, zoals fictie, non-fictie, animatie, televisieseries en scripts. Ze tonen een breed scala aan genres, variërend van drama tot documentaire, waardoor er voor iedereen iets interessants is. De prijsuitreiking trekt een gevarieerd publiek aan, waaronder winnaars van grote prijzen zoals Emmy's, BAFTA's en Oscars, wat het evenement extra bijzonder maakt. Het is een belangrijk moment om nieuwe talenten in de schijnwerpers te zetten en de kunst van het filmmaken te vieren.

Jan-Willem Breure, oprichter van de Septimius Awards, benadrukte aan het begin van het panel de uitdagingen waarmee zijn organisatie wordt geconfronteerd. Ondanks het feit dat de Septimius Awards al drie jaar bestaan en een van de weinige prijsuitreikingen in Nederland zijn die Oscarwinnaars en andere topfiguren uit de filmwereld samenbrengen, heeft de organisatie de afgelopen twee jaar geen financiële steun ontvangen. Hij zei: "Helaas hebben we de afgelopen twee jaar geen cent ontvangen. Toen ik vroeg waarom er zo weinig steun was, kreeg ik te horen dat er te veel buitenlanders betrokken waren. Maar om positief af te sluiten: we hebben dit hele evenement zonder hun geld kunnen organiseren!"

 

Meer vrouwen!

Tijdens een paneldiscussie op de Septimius Awards werd het onderwerp diversiteit in de filmindustrie uitvoerig besproken. De vraag die centraal stond, was hoe diversiteit meer kan worden bevorderd in de industrie en wat de veelvoorkomende hindernissen zijn in het proces naar een gevarieerd filmlandschap.

Janty Yates, een Oscar-winnende kostuumontwerper, erkende dat er enige vooruitgang is geboekt op het gebied van diversiteit in de industrie. Ze merkte echter op dat het vinden van divers talent vaak een uitdaging is. Ze pleitte ervoor dat degenen die een carrière in de filmindustrie ambiëren, zich al op jonge leeftijd ontwikkelen in dit vakgebied om de nodige vaardigheden op te doen en sneller door te kunnen stromen naar hogere posities. Yates gaf ook aan dat ze hoopt dat in de toekomst meer vrouwen producentenrollen zullen vervullen: "Ik zou echt graag meer vrouwelijke producenten zien. Diversiteit komt vaak vanuit vrouwen, en deze industrie is behoorlijk chauvinistisch."

Acteur Cuba Gooding Jr. sloot zich hierbij aan en bracht een persoonlijk verhaal naar voren om zijn punt te illustreren: "Toen ik op de middelbare school zat, deed ik aan voetbal en boksen... Maar ze lachten me uit omdat ik ook in de toneelklas zat bij mijn dramalerares, mevrouw Horn. Veel van de grootste acteurs hadden vrouwelijke leraren, maar toch kunnen vrouwen niet regisseren, niet produceren, geen verhalen vertellen. Dat is iets wat me aan het lachen maakt in deze maatschappij. Ze zeggen: 'we hebben meer vrouwen nodig'. Natuurlijk hebben we dat nodig! Want zij leren ons het vak!"

 

Het doorbreken van barrières

De Nederlandse actrice Imanuelle Grives besprak de veranderingen die ze in haar carrière heeft waargenomen. In de beginjaren was ze een van de weinige zwarte actrices in Nederland, maar tegenwoordig ziet ze een toename van het aantal zwarte acteurs, wat volgens haar een positieve ontwikkeling is. Ze benadrukte dat er tegenwoordig veel meer kansen zijn voor iedereen. "Er zijn gatekeepers die geen diversiteit willen zien, maar met platforms zoals YouTube, Rumble, of zelfs door je eigen website te maken... Kun je je eigen publiek samenbrengen. Er zijn zoveel mogelijkheden nu. Zelf dingen maken is een soort van de nieuwe fase waarin we ons bevinden. Er zijn nu meer gevestigde zwarte acteurs in Nederland, omdat zij hun eigen pad hebben gecreëerd. Begin met het maken van je eigen films, je hoeft niet te wachten op de grote bedrijven om opgepikt te worden."

Jan-Willem Breure erkende de vooruitgang die is geboekt: "Wat diversiteit betreft, hebben we een lange weg afgelegd. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de film Grease. Die heeft een volledig witte cast. Die film zou vandaag de dag niet met dezelfde cast kunnen worden gemaakt. Dus ik denk dat er aanzienlijke vooruitgang is geboekt, hoewel er nog een lange weg te gaan is." Hij benadrukte daarnaast het belang van het doorbreken van barrières om diversiteit in de filmindustrie te bevorderen. Hij haalde het voorbeeld aan van de film Black Panther, die volgens hem een keerpunt betekende in Hollywood. "Black Panther bijvoorbeeld duurde lang voordat het gemaakt werd. Hollywood geloofde niet dat een film met een volledig zwarte cast financieel succesvol kon zijn. En toen, BAM, was daar Black Panther," zei Breure. Het succes van de film bewees dat er wel degelijk ruimte is voor diversiteit in de filmindustrie. "Na het succes van Black Panther werd Hollywood wakker en dacht 'misschien is de wereld toch niet zo racistisch als we dachten'," voegde hij toe. Dit opende volgens Breure de deur voor andere producties, zoals Crazy Rich Asians, en leidde tot een systematische afbraak van barrières binnen de sector.

Castingdirecteur Luci Lenox stelde dat de erkenning van diversiteitsproblemen in de industrie essentieel is en dat mensen hun economische macht moeten inzetten om verandering te bewerkstelligen: "Stem met je geld. Ga naar films die meer divers zijn. Koop hun muziek. Volg de mensen die erachter zitten. Ga naar films van vrouwelijke regisseurs. We moeten de vrouwen vieren die het goed doen. We moeten vieren dat er vrouwen zijn in posities waar ze vroeger nooit hadden kunnen zijn door hen te ondersteunen." Daarnaast legde ze ook de nadruk op het belang van meer diverse verhalen in de filmindustrie. "Een belangrijk gebied waar ik meer diversiteit zou willen zien, is storytelling. Als je naar Amerika kijkt, zijn er veel verhalen die we niet vertellen. 32% van de cowboys waren zwart of Aziatisch. Toch vindt de industrie het nog steeds moeilijk om een cowboyfilm te maken met zwarte hoofdrollen, omdat veel mensen gewoon zouden zeggen: 'oh nee, ze zijn woke'. Nee, we zijn echt. Er waren zwarte vrouwelijke artsen die afstudeerden in de Pennsylvania Medical School in de 19e eeuw. Niemand praat over hen. De grootste uitdaging van mijn werk is om niet in slaap te vallen als ik hetzelfde oude, saaie script lees met dezelfde oude onzin. Ik wil nieuwe verhalen zien."

De paneldiscussie tijdens de Septimius Awards 2024 bood een waardevol perspectief op de voortgang en obstakels rondom diversiteit en inclusie in de filmindustrie. Hoewel er goede stappen zijn gezet richting een meer diverse sector, benadrukten de sprekers dat er nog steeds veel te bereiken valt. De boodschap van de panelleden was duidelijk: door barrières te doorbreken, het heft in eigen handen te nemen en nieuwe, diverse verhalen te vertellen, kan de industrie blijven groeien en evolueren.

Gerelateerde artikelen

Opinie
Image Cowboy Carter en racisme in de countrymuziek industrie
Cowboy Carter en racisme in de countrymuziek industrie

Wederom heeft Beyoncé de wereld omvergeblazen met de uitgave van haar laatste album Cowboy Carter.

Opinie
Image Het N-woord: Waarom blijft het terugkomen op tv?
Het N-woord: Waarom blijft het terugkomen op tv?

Het N-woord op televisie: Een brief aan het medialandschap waar wordt uitgelegd waarom dit niet kan.

Opinie
Image De onderbelichte gezichten van 4 oktober
De onderbelichte gezichten van 4 oktober

Artikel over het belang van 4 oktober en de nieuwe short film Voor Altijd een Gat in Mijn Hart

Opinie
Image De Bijlmer is geen seksfantasie
De Bijlmer is geen seksfantasie