Interview met Hester Jonkhout over de documentaire Nomade in Niemandsland
Beeld: Ketens
Durf jij de waarheid achter je eigen consumptiegedrag te ontdekken?
Wist je dat bijvoorbeeld haarextensions, make-up en smartphones (waar we niet meer zonder kunnen) regelmatig een hoge bloederige verborgen prijs hebben? In de nieuwe serie Ketens, een productie van Omroep ZWART en HUMAN, duikt journalist Natasja Gibbs diep in de schokkende realiteit achter onze favoriete producten. Ze stelt confronterende vragen: ‘’Wie betaalt de prijs voor ons gemak? En hoe vaak denken we echt na over de levens die beïnvloed worden door onze keuzes?’’.
Haarextensions zijn voor veel mensen een beauty essential, maar wist je dat sommige van deze haren waarschijnlijk afkomstig zijn van vrouwen die onder dwang in Chinese heropvoedingskampen werken? Volgens Amnesty and Human Rights Watch worden Oeigoerse vrouwen in Chinese heropvoedingskampen gedwongen lange dagen te werken onder tragische omstandigheden. Ze hebben beperkte toegang tot basisbehoeften en medische zorg. Hun mensenrechten worden geschonden, hun vrijheid, veiligheid, culturele identiteit en de mogelijkheid hun geloof te praktiseren, worden hen allemaal ontnomen.
In Ketens spreekt Natasja een Oeigoerse vrouw ddie met eigen ogen zag hoe gevangen gehouden Oeigoerse vrouwen waren kaalgeschoren. Een cipier vertelde de vrouw de reden: het haar werd gebruikt voor haarextensions. Voor Natasja, die zelf extensions draagt, was dit een harde en duistere confrontatie. Ze had geen idee dat haar dagelijkse aankopen rechtstreeks bijdroegen aan een nachtmerrie voor anderen aan de andere kant van de wereld. Wat wij hier doodleuk consumeren, wordt daar betaald met hun vrijheid.
Ketens laat zien dat dit soort verhalen helaas geen uitzonderingen zijn. Van de glans in je must haveoogschaduw tot de metalen in je smartphone: er schuilen vaak mens onterende verhalen van uitbuiting tot aan kinderarbeid achter deze producten. Mica, het mineraal dat zorgt voor die mooie glittereffecten in make-up, wordt bijvoorbeeld vaak gewonnen door kinderen in gevaarlijke mijnen in landen als India en Madagascar. Terwijl deze producten onderdeel zijn van miljarden industrieën, verdienen deze kinderen gemiddeld rond de 20 dollarcent per dag, aldus Amnesty and Human Rights Watch. Na het maken van deze serie is Natasja zelfbewuster gaan kijken naar wat ze koopt, en ze hoopt dat Ketens jou ook aan het denken zal zetten.
Tijdens het maken van Ketens kwam Gibbs pijnlijke overeenkomsten tegen tussen hoe moderne spullen geproduceerd worden en het slavernijverleden van haar voorouders. Zo ontdekte ze keer op keer schokkende situaties waarin mensen, onder vreselijke omstandigheden, bijna een slavenleven leiden om onze dagelijkse spullen en producten te maken. Ze laat met ketens zien hoe oude walgelijke patronen van uitbuiting nog steeds bestaan.
En ja, we kunnen zelf ook een verschil maken als consument. Maar Natasja benadrukt ook dat de verantwoordelijkheid niet alleen bij ons ligt. Bedrijven en politici moeten hierin ook stappen ondernemen. Maar door zelfbewust te kiezen als consument en bedrijven vragen te stellen (dit kan gewoon via social media), kunnen we hen onder druk zetten om transparanter en ethischer te produceren. Natasja vroeg bijvoorbeeld een van haar favoriete make-upmerken waar hun mica vandaan komt. Alhoewel ze nog geen antwoord heeft gekregen, voelt ze zich empowered doordat ze kritische vragen durft te stellen.
Wil je zelf meer leren over bewuster consumeren? Natasja raadt het boek Consumed van Aja Barber aan. Dit boek biedt inzicht in de werelden achter de schermen van de mode en beautyindustrie en geeft praktische tips om ethischer te consumeren zonder schuldgevoel. Deze problemen zijn geen ver-van-je-bed-show; ze zijn helaas de realiteit en raken ons allemaal.
Kijk Ketens en ontdek wat er mogelijk achter jouw dagelijkse producten schuilgaat en wat de prijs echt is die er voor jouw favorieten producten werkelijk wordt betaald.
16 november 2024
Interview met Hester Jonkhout over de documentaire Nomade in Niemandsland
8 november 2024
Interview met Kelly-Qian over Sexotisch: scherpe docu over seksueel racisme en raciale stereotypes.
14 augustus 2024
Een interview met Raymi Sambo over queer representatie in de media.
23 juni 2024
Interview met Denzel Veerkamp over diversiteit, duurzaamheid en een doneeractie voor Palestina.
Je zit in een social media app, daarmee kunnen we je betaling niet goed verwerken.
Klik rechtsboven op de 3 puntjes open pagina in externe browser en word lid!